Nickelback

Nickelback is een Canadese postgrungeband die in 1995 werd opgericht in Hanna, Alberta. De band bestaat uit leadzanger Chad Kroeger, gitarist Ryan Peake, basgitarist Mike Kroeger en drummer Daniel Adair. De groep is met meer dan 50 miljoen verkochte albums wereldwijd een van de meest succesvolle Canadese bands en werd door het tijdschrift Billboard uitgeroepen tot de meest succesvolle rockband van de jaren 2000. Nickelback staat echter ook bekend als de meest gehate band ter wereld. In 2013 verkozen lezers van het muziekblad Rolling Stone de band tot de op een na slechtste band uit de jaren 90. Chad Kroeger, Ryan Peake, Mike Kroeger en Brandon Kroeger speelden als coverband in de jaren 90 onder andere nummers van Led Zeppelin en Metallica. In 1996 ontving Chad Kroeger een relatief klein bedrag van $4000 van zijn vader om een demo-cd te produceren. De band kreeg een volwaardige naam: Nickelback. De naam is afkomstig van de nickel ("nickel" is, zowel in de Verenigde Staten als in Canada, de benaming voor een munststuk dat vijf cent waard is) die bassist Mike Kroeger vaak als wisselgeld terug moest geven aan klanten bij Starbucks. Daarbij zei hij: "Here is your nickel back". Later in 1996 werd ook het album Curb uitgebracht door Nickelback. Dit album bevatte naast nieuw materiaal, ook nummers van de demo-cd Hesher. Het nummer "Fly" werd als eerste single door Nickelback uitgebracht.
Een jaar later verliet drummer Brandon Kroeger de band om plaats te maken voor Ryan Vikedal. In 1999 werd de band ontdekt door Roadrunner Records en kreeg een platencontract aangeboden. Het album The State werd in 2000 uitgebracht in de Verenigde Staten en Canada. Er kwamen vier singles uit voort, waaronder de succesvolle hits "Leader of Men" en "Breathe" die beiden in Canada in de top 10 rocklijst terechtkwamen. Het album werd in de Verenigde Staten (pas) in 2008 officieel platinum. The State is uiteindelijk meer dan 1 miljoen keer over de toonbank gegaan. Het album No Fixed Address is hun achtste studioalbum. De eerste singles van het nieuwe album zijn "Edge of a Revolution", "What Are You Waiting For?" en "Get Em Up". Het volledige album werd uitgegeven op 17 november 2014, Ook dit album is nummer 1 in top Rock Albums bij Billboard. Op 19 augustus 2016 werd een cover van Don Henley's lied "Dirty Laundry" online gepubliceerd.
Meer op wikipedia.

Huidige leden: Chad Kroeger, Ryan Peake, Mike Kroeger, Daniel Adair.
Oud-leden: Brandon Kroeger, Mitch Guindon, Ryan Vikedal.

Hans van Dommelen · Nickelback