Metal / Progrock

Dream Theater

Dream Theater is een Amerikaanse progressieve-metalband, opgericht door drie studenten van het Berklee College of Music midden jaren 80. De bandleden staan bekend om hun technische bekwaamheid op hun instrumenten, waarvoor ze veel onderscheidingen van muziekbladen hebben gekregen. Deze bekwaamheid zorgt er ook voor dat ze door critici worden gezien als een prototype van een progrockband, met een neiging om zichzelf te verliezen in lange solo's en lange instrumentale passages. Leden: Zang James LaBrie; Gitaar John Petrucci; Basgitaar John Myung; Piano, Synthesizer Jordan Rudess en Drums Mike Mangini. Oud-leden: Zang Chris Collins; Zang Charlie Dominici; Piano, Synthesizer Kevin Moore; Piano, Synthesizer Derek Sherinian en Drums Mike Portnoy.

Pain of Salvation

Pain of Salvation is een Zweedse progressieve-metalband, bekend om haar conceptalbums. Leden: Zanger / Gitaar Daniel Gildenlöw; Gitaar / Zanger Johan Hallgren; Toetsinstrument Daniel Karlsson; Bas Gustaf Hielm en Drums Léo Margarit. In 1984 stelde Daniel Gildenlöw op 11-jarige leeftijd de band Reality samen. In 1991 werd de naam "Reality" veranderd in "Pain of Salvation". De toenmalige leden van de band waren Daniel Gildenlöw, Daniel Magdic, Johan Langell en Gustaf Hielm. In 1995 nam Kristoffer Gildenlöw de plek in als bassist toen Gustaf Hielm de band verliet. Fredrik Hermansson kwam erbij in 1996 en Daniel Magdic werd na het eerste album vervangen door Johan Hallgren Daniel Gildenlöw, het creatieve brein van de band, wordt gekarakteriseerd door zijn dramatische voordracht en zijn invloed in de band uit zich in een steeds grotere diversiteit aan stijlen die geïntegreerd zijn in het bandgeluid dat steeds meer een eigen gezicht krijgt naarmate de metalinvloeden afnemen.

The Flower Kings

The Flower Kings is een Zweedse band uit 1995 rond gitarist Roine Stolt. Naast Stolt was toetsenist Tomas Bodin jarenlang degene met de meeste muzikale invloed. In de jaren negentig komt door een hernieuwde belangstelling voor de symfonische rock, dan omgedoopt tot progressieve rock, een hele reeks bands naar voren, waarvan een relatief groot aantal uit Zweden. De naam is afkomstig van een soloalbum van Stolt zelf, The Flower King uit 1994. Na het succes van dit album besluit hij een vaste band te formeren die op de muzikale weg die het album inslaat voortborduurt. De muziek wordt omschreven als progressieve rock. Op enkele albums, bijvoorbeeld op Unfold the future komt ook een grote jazz-invloed naar voren. De band kent in zijn geschiedenis vele bezettingswisselingen. Constanten zijn echter Stolt, Bodin (tot zijn vertrek in 2015) en zanger Hasse Fröberg.

Slipknot

Hans van Dommelen · Slipknot
Slipknot is een Amerikaanse nu-metalband uit Des Moines, Iowa die in 1995 werd opgericht door bassist Paul Gray, percussionist Shawn Crahan en drummer Joey Jordison. Al in 1993 hadden Shawn, Paul en Anders plannen om een band op te richten. De bandnaam, Slipknot, werd pas na een paar jaar gevonden. Slipknot heeft veel namen gehad in de periode voordat de band bekend werd (er bestaan overigens geruchten dat de naam Slipknot zou zijn afgeleid van de gelijknamige oude webbrowser). De naam Slipknot betekent 'schuifknoop', wat een vereenvoudigde variant is van de 'strop' (beulsknoop). In 1995 was de band een definitief feit en het eerste album, Mate.Feed.Kill.Repeat, kwam reeds een jaar later uit. Het eerste album werd door de band in eigen beheer uitgebracht. Latere albums werden uitgebracht door Roadrunner. Slipknot behoort tot de hardere nu-metalbands en is een van de bestverkochte bands in het genre. De band onderscheidt zich door de vrij ingewikkelde muzikale structuren, het gebruik van horrorelementen, door minder rap en meer grunt voor de zang te kiezen en maskers te dragen tijdens optredens.

website Dream Theater / wikipedia
website Pain of Salvation / wikipedia