Beef

Beef is een Eindhovense zesmans reggae formatie, in 1999 ontstaan naar aanleiding van het radio hoorspel The Chop Shop, waarvan de leden uit gerenommeerde bands als Gotcha!, City Pig Unit en Let's Quit afkomstig zijn. Vanaf de eerste optredens maakt Beef! een vliegende start. Opgericht door Pieter Both (zang), Hans Deijnen (drums) en Koen Lommerse (bas). Hiernaast behoren steeds wisselende muzikanten tot de groep. The Chop Shop kreeg in 2000 een vervolg in liveoptredens. De groep werd hiertoe uitgebreid met de gitaristen Twan van Gerven en Bram Wouters en met Bas van den Biggelaar op keyboards. Hun muziek werd een mix van verschillende Jamaicaanse stijlen, zoals ska, reggae en rocksteady met daarbij veel rockinvloeden. In datzelfde jaar traden ze op op Lowlands en werd hun album Flexodus uitgebracht. Ze traden op in kleine clubs en op kleine en grote festivals en bouwden daarbij een grote live-reputatie op en kregen veel fans. In het najaar van 2001 kwam hun volgende album uit, kortweg Beef! genaamd, dat in Londen werd opgenomen met producer Bitty McLean (bekend van onder andere UB 40). Op dit album staat een gastoptreden van de blazers van de Jamaicaanse groep The Matic Horns. De nummers Late night sessions, Memory fastforward en Alice (I want you just for me) werden uitgebracht als singles. Vanaf dit album beperkte de band zich tot de Jamaicaanse stijlen en kwamen de rockinvloeden meer op de achtergrond. In de zomer van 2004 werd het nieuwe album Last Rudy Standing opgenomen met behulp van producer Michel Schoots, bekend als drummer bij Urban Dance Squad. Het album werd eind februari 2005 uitgebracht. Op 11 oktober 2006 werd via de website van Beef bekendgemaakt dat Hans "One Drop" Deijnen uit de band gestapt was, en ging werken bij Dragon Tattoo Eindhoven, de tattooshop van Greg Orie. De (tijdelijke) vervanger was Jonas Filtenborg. Begin april 2008 kwam The Original uit, in 2009 gevolgd door het verzamelalbum Favorites, die een pauze van Beef aankondigde. Tijdens de pauze gingen Lommerse en Both weer op tournee met Gotcha!, waar beiden eerder al in speelden. Beef! zou weer bijeenkomen voor het tienjarig jubileum van de Reggaeweide op de Zwarte Cross.
Beef-gitarist Bram Wouters overleed op 26 juni 2022 op 53-jarige leeftijd. Hij was al geruime tijd ziek.