Foreigner

Foreigner is een Brits-Amerikaanse band uit Rochester in de staat New York. Foreigner werd in 1976 opgericht door Britse en Amerikaanse muzikanten, onder anderen Mick Jones, Ian McDonald en Lou Gramm. In Nederland stonden hun meeste hits lager dan in de Verenigde Staten, maar desondanks gelden Cold as Ice, Waiting for a Girl Like You (waarop Thomas Dolby meespeelt), I Want to Know What Love Is (opgenomen met het New Jersey Mass Choir, dat vervolgens een eigen versie uitbracht), That Was Yesterday, I Don't Want to Live Without You en Say You Will ook in Nederland als klassiekers. Mick Jones, de stiefvader van producer Mark Ronson, en Lou Gramm brachten in 1989 soloalbums uit waarna laatstgenoemde tijdelijk de band verliet om met Shadow King op te treden. In 2002 waren ze in Nederland te zien tijdens Night of the Proms; Gramm was enkele kilo's aangekomen door medicijngebruik na verwijdering van een hersentumor. In 2003 hield hij het definitief voor gezien; zijn plek werd achtereenvolgens ingenomen door Chaz West en Kelly Hansen (onder anderen Slash's Snakepit). Jason Bonham, zoon van wijlen John Bonham, nam in de periode 2004-08 plaats achter de drums en was in 2007 zijn eigen voorprogramma bij het reünieconcert van Led Zeppelin. In 2011-12 toerde Foreigner zonder originele leden omdat Mick Jones met gezondheidsproblemen kampte; in 2012 maakte hij zijn rentree. In 2013 werden Gramm en Jones ingehuldigd in de Songwriters Hall of Fame In 2016 begon de band aan een tournee ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum; hiervoor werden ook de nog levende oud-leden uitgenodigd. Tijdens de toegift van het concert op 20 juli 2017 kwam o.a. Gramm meedoen. Deze gastoptredens krijgen in augustus 2018 een volwaardig vervolg.