Fleetwood Mac

Fleetwood Mac · BBC Sunday Concert April 9th 1970

Fleetwood Mac is een Brits-Amerikaanse band die in 1967 werd opgericht in Londen. De band kende twee relatief succesvolle periodes, die gekenmerkt worden door de verschillende muzikale stijlen die de band in die periodes heeft gehad. In de eerste jaren na de oprichting door Peter Green werd er met name blues gespeeld en heette de (oorspronkelijk) Britse band Peter Green's Fleetwood Mac. De groep evolueerde na de beginjaren tot een popgroep met steeds wisselende bezettingen. Na het vertrek van Peter Green trokken drummer Mick Fleetwood en bassist John McVie de muzikanten Christine Perfect en het Amerikaanse duo Stevie Nicks en Lindsey Buckingham aan. Met de komst van deze muzikanten werd in de periode tussen 1975 en 1987 een meer pop-georiënteerde weg ingeslagen. In deze periode werd het roemruchte album Rumours uitgebracht, dat nu nog geldt als een van de best verkochte albums wereldwijd aller tijden. In Nederland en België is Fleetwood Mac zowel bekend door hits uit de Britse periode (zoals Need Your Love So Bad en Oh Well), als door hits uit de Amerikaanse periode (zoals Don't Stop, Go Your Own Way, Dreams, Everywhere en Little Lies). Fleetwood Mac werd opgericht in juli 1967 door Peter Green. Oorspronkelijk bestond de band naast Green (zang, gitaar en mondharmonica) uit Mick Fleetwood (drums), Jeremy Spencer (gitaar) en Bob Brunning (bas). Green had in 1966 samen met Fleetwood gespeeld in Shotgun Express, een R&B-band waarin Rod Stewart de zang voor zijn rekening nam. In datzelfde jaar nog verliet Green deze groep om Eric Clapton te vervangen in John Mayall's Bluesbreakers. Hier was John McVie de basgitarist. Fleetwood voegde zich begin 1967 ook bij John Mayall's Bluesbreakers. In datzelfde jaar stapten Green, Fleetwood en McVie uit deze band om een nieuw avontuur aan te gaan: Fleetwood Mac. De bandnaam Fleetwood Mac is afkomstig van een nummer dat Green, Fleetwood en McVie opnamen in de tijd dat ze nog bij John Mayall speelden, maar komt eigenlijk neer op een samentrekking van de achternamen van Fleetwood en M(a)cVie. Korte tijd na de oprichting kwam zanger, slide-gitarist en toetsenist Jeremy Spencer de groep versterken. Via een advertentie vond de band een tijdelijke bassist in Brunning, die in september 1967 definitief werd vervangen door McVie. Aanvankelijk was het repertoire van de band nogal gespleten: Green speelde vaak melancholieke blues, terwijl Spencer zich meer op het repertoire van Elmore James richtte. Op de eerste twee albums is pure blues te horen. Het geluid van de groep veranderde al snel, zeker nadat in de zomer van 1968 de groep nogmaals werd uitgebreid, ditmaal met gitarist en zanger Danny Kirwan. In deze formatie toerde de band tweemaal door Nederland: in de herfst van 1968 en begin 1969. De toekomstige topgroep speelde o.a. in zaaltjes in Leersum en Schaijk. De band kreeg Europese bekendheid. De bekendste songs tot dan toe waren Black magic woman (later gecoverd door Santana), Need your love so bad en Albatross. Die laatste was een nummer 1-hit in Groot-Brittannië en haalde in Nederland de tweede plaats. Albatross leidde begin 1969 een verandering van stijl in met een reeks rocksingles: het introspectieve Man of the world, de grote hit Oh well (part 1) (de eerste Alarmschijf) en The green manalishi. Met het album Then Play On werd Fleetwood Mac een rockgroep. Het album is een voorbeeld van de veelzijdige muzikaliteit waartoe de band in staat was. Er staan ballads op, die worden afgewisseld met stevige rocknummers. In mei 1970 verliet Green de band onverwacht. Green had tijdens een tournee door Duitsland heimelijk LSD toegediend gekregen en begon vreemd gedrag te vertonen. Zo wilde hij alle inkomsten van de band aan charitatieve doelen schenken. Toch waren de overige bandleden geschokt toen Green zelf de beslissing nam om op te stappen, want Green was dé ster en songwriter van de band. De band besloot daarop als een soort commune samen te gaan wonen. Toen de band naar Amerika moest voor een volgende tournee, werd McVies vrouw Christine gevraagd om als toetseniste de band te versterken. Zij had eerder al onder haar eigen naam Christine Perfect als gastmuzikante meegespeeld. Als zangeres van Chicken Shack had ze een hit gehad met I'd rather go blind en ze was door Melody Maker uitgeroepen tot beste zangeres van 1969. Meer op wikipedia...