Hook Herrera

Hook Herrera's eigenlijke voornaam is Steve. Hij is geboren in 1960 in San Jose, California. Hij is een blues zanger - gitarist - mondharmonica speler.
Hook Herrera (San Jose California) heeft eigenlijk twee gezichten.
Het ene bespeelt op sublieme wijze een set mondharmonica’s en blijft in de buurt van de klassieke Blues van Sonny Boy Williamson.
De tweede bespeelt een elektrische gitaar, bij voorkeur met slide. Dan waart de beat van Bo Diddley rond, maar in beide gevallen weet Herrera het publiek altijd op te zwepen.
Tijdens optredens in Europa treedt Hook vaak op met Coupe de Grace, Nederlandse Bluestalenten: Sjors Nederlof (Jimmy Stringbreaker) op gitaar, Roelof Klijn (bas), en Jody van Ooijen (drums).
Op initiatief van het Bluesfestival Kwadendamme kwam deze ijzersterke combi in 2011 tot stand met een daverend optreden wat in 2017 en 2022 nog eens dunnetjes werd overgedaan. Talloze festivals in West-Europa boekten de mannen inmiddels. meer...
Met dank aan René Den Biesen, die deze informatie heeft geplaatst in de facebook groep Weetjes over popmuziek.
Steve "Hook" Herrera. Zanger, gitarist en mondharmonicaspeler. Hij is half Mexicaans (moeders kant) en half Indiaans (vaders kant). Hij wordt in ‘60 geboren in San José, Californië. Eind jaren negentig woont hij ook regelmatig lange tijd in Spanje in de omgeving van Barcelona, waardoor het voor hem makkelijker is om de Europese blues-festivals te bezoeken, waarvoor hij veelvuldig wordt uitgenodigd. Al vanaf zijn jonge jaren speelt hij accordeon. Zijn broer Dennis leert hem dan gitaarspelen en in de jaren daarna bezoeken de twee broers concerten van uiteenlopende artiesten als Santana, Tower of Power, B.B. King en Donny Hathaway. Langzamerhand raakt hij steeds meer "into the blues" en gaat hij naast gitaar ook mondharmonica spelen. Zijn grootste invloed is vanaf die dagen Jimmy Reed. Met het identiteitsbewijs van zijn oudere broer op zak schuimt hij als 14-jarige de clubs van Los Angeles af waar hij o.a. in contact komt met de muziek van Charlie Musselwhite, John Lee Hooker, Jimi Hendrix en Albert Collins. Aan het eind van de jaren tachtig vertrekt hij voor een periode van bijna vijf jaar naar Austin om in deze stad te gaan spelen in de enorme hoeveelheid clubs die deze stad rijk is. Hij leert er het valk kennen als geen ander, maar maakt ook de keerzijde van het muzikantenbestaan mee, doordat hij (te) grote hoeveelheden drank en drugs tot zich neemt. Aan het begin van de jaren negentig keert hij terug naar Californië om zijn eerste CD te gaan opnemen. In 1996 verschijnt zijn debuut-CD I'm gonna move met daarop live-opnamen, die zijn gemaakt in The Blue Cafe in Long Beach, Californië. Herrera brengt een tribute aan diverse van zijn grote helden zoals Billy Boy Arnold, Elmore James, Sonny Boy Williamson en William Clarke. Korte tijd later volgen de CD's Cross my heart en Tonite. Ondertussen is hij dermate populair in Europa dat hij besluit aan het eind van de jaren negentig in Barcelona te gaan wonen. In de zomer van 2004 verschijnt de CD Pure Mestizo, een semi-akoestisch album, dat verschijnt via het Spaanse MTR Records. Op deze CD, waarop hij o.a. samenwerkt met Alvin Youngblood Heart, laat Herrera de luisteraar niet alleen genieten van pure blues maar krijgt men ook zijn Mexicaanse roots te horen in Prenda del Alma (een duet met Patricia Reyes) en tevens staat er een flamenco-nummer op naast enkele verrassende covers, Marie Marie van Dave Alvin en For what it's worth van Stephen Stills. Het wordt daarna jaren stil rond Herrera. Verhalen gaan rond waarin verteld wordt dat hij ernstig ziek is en heel af en toe duiken zelfs berichten op dat hij overleden zou zijn. In 2010 is hij echter weer terug aan het front met de in Barcelona opgenomen live-CD Sick in La Boite. Een dik jaar later, in het najaar van 2011, verschijnt de prachtige nieuwe studio-CD No matter what I do. In de volgende jaren reist hij weer op neer tussen The States en zijn tweede vaderland, Spanje. Plannen zijn er vaak volop om nieuw plaatwerk op te nemen, echter tot op heden is er nog geen nieuws op dit gebied te melden.