John Fred

John Fred, geboren als John Fred Gourrier, (Baton Rouge, 8 mei 1941 – New Orleans, 14 april 2005) formeerde zijn eerste band al in 1956, die hij John Fred & his Playboys noemde.
De eerste single Shirley verscheen in 1958 en bereikte slechts de 82e plaats in de Amerikaanse hitlijst. Desondanks werd de achtkoppige formatie in hun thuisstaat zo populair, dat ze een landelijk platencontract kregen. Het eerste album kreeg de naam John Fred & His Playboys. Daarna werd uit de Playboys de Playboy Band en de tweede lp Agnes English verscheen. Daaruit werd de single Judy in Disguise (With Glasses) uitgegeven, die een parodie was op de Beatles-song Lucy in the Sky with Diamonds. Ze verdrongen Hello Goodbye van The Beatles van de toppositie en de song werd een absolute topper en miljoenenseller. Na het volgende album Permanently Stated werd het succes minder. De band trad tot in de jaren 1990 op in de zuidelijke staten. John Fred werd producent en talentscout voor nieuwe bands, trainde de basketbalploeg van een high school en werd een vast onderdeel bij concerten en shows in zijn thuisstad. Daar was hij ook gastheer van het populaire plaatselijke radioprogramma The Roots of Rock'n'roll.
In 2002 verscheen zijn laatste lp Somebody's Knockin´. Kort daarna werd hij zwaar ziek en tijdens een daaruit voortvloeiende niertransplantatie traden complicaties op. Er volgde een lang ziekenhuisverblijf, totdat hij in april 2005 op 63-jarige leeftijd overleed.
Bezetting: John Fred Gourrier (zang); Andrew Bernard (saxofoon); Harold Cowart (basgitaar); Tommy De Generes (keyboards); Ronald Goodson (trompet); Joe Miceli (drums); James O'Rourke (gitaar); Charles Spinosa (trompet)