King Of The World

King Of The World is de bluesband rondom gitarist Erwin Raymond Java, bekend van onder anderen White Honey en Cuby + Blizzards.
De bandnaam refereert aan een nummer van John Lee Hooker, een van de favoriete bluesmuzikanten van Harry 'Cuby' Muskee en is tevens een verwijzing naar bluesgrootheden als Freddy King, BB King en Albert King.
In de bezetting onder meer drummer Fokke de Jong (Normaal) en zanger/bassist Ruud Weber (Snowy White).
De eerste try-out van de band is op 29 maart 2012 in de Amer in het Drentse dorp Amen.
Het titelnummer van het album Can't Go Home (2013) is opgedragen aan Harry Muskee.
Naast eigen werk bevat de plaat covers van Johnny 'Guitar' Watson, Ray Charles en Freddie King.
Meer...
King of the World bestaat 10 jaar en de heren pakken groots uit met een Jubileum CD, een “Royal Ten” release tour en een live filmregistratie van een “one off” show met speciale gasten, Matt Schofield, Shirma Rouse, Big Pete en Christine Tambakis, in de Boerderij Zoetermeer, die later uitgebracht zal worden.
Na de oprichting in 2012 werd het stempel ’supergroep’ als snel aan de band toegekend vanwege de rijke muzikale historie van de bandleden (Snowy White, Matt Schofield, Cuby & the Blizzards e.v.a.). Nu, tien jaar later, is King of the World een band die dit stempel nog steeds waar maakt en niets heeft ingeboet aan energie, drive en creativiteit.
Vanaf het begin met Erwin Java en Fokke de Jong tot aan de huidige bezetting met de Belgische gitaarvirtuoos Stef Delbaere en drummer/zanger Marlon Pichel staat King of the World voor kwalitatieve roots, rhythm & blues van de bovenste plank.
De band bouwde een dijk van een reputatie op, zowel in de studio als op het podium. De eerdere vijf albums vielen louter lovende reacties ten deel en de vele shows in binnen- en buitenland op podia zoals het North Sea Jazz Festival, Ribs ’n Blues, Vienna Spring Blues Festival, Paradiso en andere Nederlandse poptempels, hebben de ijzersterke live-reputatie in beton gegoten.
Naast de erkenning van het publiek mocht de band ook vele Blues Awards in ontvangst nemen (o.a. beste toetsenist, beste drummer, beste bassist (3x), beste gitarist en beste band). Stef Delbaere wordt door Gitarist Magazine tot de top van de beste blues/rock gitaristen uit de Benelux gerekend. King of the World was meerdere malen te zien en horen in TV en radioshows waaronder Vrije Geluiden, Pauw en Witteman, Derksen on the Road, Jongens van het Noorden, Spijkers met Koppen en TROS-muziekcafé.
Op de jubileum cd ‘Royal Ten’ laat King of the World zich zien als een geïnspireerde, energieke band met volledig eigen werk geschreven in de Corona periode. De bandleden zaten gedwongen thuis en verwerkten dat samen, zodra het weer mocht, in de nieuwe songs waardoor de drang om te spelen van de songs afdruipt.
De tracks op deze cd gaan van ingetogen, intens en persoonlijk naar uitbundig en powerful. De noodzaak om samen muziek te maken is zo sterk dat de songs uit je speakers knallen. Het materiaal wat Ruud, Govert, Stef en Marlon geschreven hebben in deze moeilijke periode zonder shows behoort tot het beste wat King of the World in haar 10-jarig bestaan heeft voortgebracht.