The Kingsmen

The Kingsmen zijn een Amerikaanse garagerockband uit de jaren 1960 uit Portland. Ze zijn vooral bekend om hun opname Louie Louie uit 1963 van r&b-zanger Richard Berry, die zes weken lang op nummer 2 in de Billboard-hitlijsten stond en een blijvende klassieker is geworden.
In totaal brachten The Kingsmen 13 singles van 1963 tot 1968 en vijf opeenvolgende albums van 1963 tot 1966 op de markt. Hun eerste album The Kingsmen in Person bleef 131 weken in de Billboard Top LP-hitlijst staan van januari 1964 tot augustus 1966.
Lynn Easton en Jack Ely begonnen op jonge leeftijd op te treden in respectievelijk The Journal Juniors en The Young Oregonians, gesponsord door lokale kranten. In 1957 nodigde Easton Jack Ely uit om met hem te spelen tijdens een optreden in het Portland Hotel, met Ely op zang en gitaar en Easton op de drumkit. De twee tieners waren samen opgegroeid, omdat hun ouders goede vrienden waren. Easton en Ely traden op op lokale feesten en evenementen en al snel traden Mike Mitchell op gitaar en Bob Nordby op bas toe om de band af te ronden.
Ze noemden zichzelf The Kingsmen en namen de naam aan van een onlangs ontbonden band. De Kingsmen begonnen hun collectieve carrière door te spelen op modeshows, Rode Kruis-evenementen en supermarktpromoties, waarbij ze over het algemeen rocknummers op hun setlist vermeden. In 1962 werd Don Gallucci, destijds eerstejaarsstudent op de middelbare school, gerekruteerd uit de andere lokale band The Royal Notes om keyboards te spelen.
In 1962, tijdens een optreden in de Pypo Club in Seaside, toen beheerd door Al Dardis, merkte de band op dat de versie van Louie Louie van Rockin' Robin Roberts urenlang op de jukebox werd gespeeld. De hele club zou opstaan en dansen. Ely overtuigde The Kingsmen om het lied te leren, dat ze tijdens dansen speelden voor een groot publiek. Zonder dat hij het wist, veranderde hij het ritme omdat hij het verkeerd hoorde op een jukebox. Presentator Ken Chase van radiostation KISN richtte zijn eigen club op om te profiteren van deze dansgekte.
The Kingsmen werd de huisband van de club en Ken Chase werd de manager van de band. Meer...
Op 5 april 1963 boekte Chase de band voor een sessie van een uur in de plaatselijke Northwestern Inc.-studio voor de volgende dag om een demoband op te nemen voor een optreden op een zomercruiseschip. Om de gehaaste sfeer te vergroten, had de band de avond ervoor net een 90 minuten durende Louie Louie-marathon gespeeld.
Ondanks de ergernis van de band over het feit dat ze zo weinig tijd hadden om zich voor te bereiden, liepen The Kingsmen op 6 april om 10 uur de opnamestudio binnen met drie microfoons. Jamaica Farewell, een gedeeltelijke en een volledige opname van Louie Louie en Haunted Castle werden opgenomen. Voor Louie Louie, het enige vocale nummer, moest Ely achterover leunen en zingen voor een microfoon die aan het plafond hing. Ely zong het begin van het derde couplet twee maten te vroeg, maar besefte zijn fout en wachtte tot de rest van de band het inhaalde. The Kingsmen waren niet trots op de opname en wilden hun fouten herstellen, maar Chase hield van de energie en rauwheid en verzekerde hen dat de demoversie opnieuw gemaakt kon worden voordat een plaat werd uitgebracht. Met een concurrerende Louie Louie-versie van Paul Revere & the Raiders die veel aandacht kregen bij een concurrerend station, begon Chase de demoversie van The Kingsmen te spelen in zijn show in KISN. Vervolgens tekende hij een contract met Jerden Records van Jerry Dennon om een single uit te brengen. De b-kant was Haunted Castle, gecomponeerd door Ely en de nieuwe toetsenist Don Gallucci. Lynn Easton werd echter vermeld voor zowel de Jerden- als de Wand-publicaties. Louie Louie bereikte nummer 1 in de Cashbox en de Music Vendor-hitlijsten en nummer 2 in de Billboard Hot 100. Bovendien bereikte het nummer 1 in de CHUM Canada-hitlijst en in het Verenigd Koninkrijk bereikte het nummer 26 in de Record Retailer-hitlijst. Het verkocht meer dan een miljoen exemplaren en werd bekroond met een gouden schijf. De band trok landelijke aandacht toen Louie Louie werd verboden door gouverneur Matthew E. Welsh van Indiana en trok ook de aandacht van de FBI vanwege vermeende onfatsoenlijke teksten in hun versie van het lied. De teksten waren in feite onschuldig, maar Ely's verbijsterende uitspraak stelde zowel tienerfans als bezorgde ouders in staat zich de meest schandalige obsceniteiten voor te stellen. (Ironisch genoeg miste de FBI Lynn Easton die om 0:54 'Fuck!' riep nadat ze aan een drumfill had gerommeld). Al deze aandacht maakte het nummer alleen maar populairder. In april 1966 werd Louie Louie opnieuw uitgebracht en bereikte opnieuw de hitlijsten, waarbij het nummer 65 bereikte in de Cashbox-hitlijst en nummer 97 in de Billboard Hot 100. Door de jaren heen is de Kingsmen-versie van Louie Louie door organisaties en publicaties over de hele wereld erkend vanwege zijn invloed op de geschiedenis van de rock-'n-roll. Rangschikkingen en erkenning in belangrijke publicaties en enquêtes worden weergegeven in de onderstaande tabel. De song werd door veel bandjes op het repertoire gezet en was van invloed op The Kinks.