Narratio Quartet

Het verhaal van het Narratio Quartet begon in 2009 toen het op uitnodiging van het Festival Oude Muziek Utrecht de vijf laatste kwartetten van Beethoven uitvoerde op vijf achtereenvolgende avonden in het festival.
Juist deze late Beethoven kwartetten worden maar zelden gespeeld op oude instrumenten met darmsnaren en 19e-eeuwse strijkstokken. Sindsdien werkte het Narratio Quartet als het ware van achter naar voor; het speelde de complete serie Beethoven kwartetten inmiddels meerdere malen in Nederland en recent ook in Zwitserland.
Het repertoire is inmiddels uitgebreid naar de latere 19e eeuw door middel van de drie Brahms kwartetten in combinatie met Schubert, Schumann en Mendelssohn.
In de loop van 2024/2025 zal bij Challenge Records hun opname van de complete Beethoven Cyclus gespeeld op historische instrumenten verschijnen.
Meer...
De musici
Johannes Leertouwer, viool (Antonius et Hieronymus Fr. Amati, Cremona 1619)
treedt op als solist, kamermuziekspeler en dirigent. Hij was jarenlang concertmeester van Anima Eterna en de Nederlandse Bachvereniging. Hij is artistiek leider en dirigent van de Nieuwe Philharmonie Utrecht en sinds de oprichting violist van Ensemble Schönbrunn. Leertouwer doceert aan het Conservatorium van Amsterdam en is professor aan Seoul National University. Hij is in 2023 gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Leiden op een onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van de muziek voor orkest van Johannes Brahms.
Franc Polman, viool (Pieter Rombouts, Amsterdam ca. 1690)
is violist in het Orkest van de Achttiende Eeuw en nam in het buitenland plaats in prestigieuze barokorkesten zoals Musica Antiqua Köln en Les Musiciens du Louvre. Hij is actief in verscheidene kamermuziek ensembles. Polman speelt op een aantal Amsterdamse violen uit de zeventiende eeuw gebouwd door Hendrik Jacobs en Pieter Rombouts.
Dorothea Vogel, altviool (Ludovico Rastelli, Genua, ca. 1800)
studeerde in Zwitserland, de USA en London, waar zij sinds haar studie woont. Vogel was jarenlang altvioliste in het Allegri Quartet en maakt deel uit van het Primrose Piano Quartet. Ook treedt zij op met het Engelse barokensemble The Kings Consort. Dorothea doceert aan het Royal Welsh College in Cardiff.
Viola de Hoog, cello (Giovanni Battista Guadagnini, Milaan ca. 1750, in bruikleen van het NMF)
is een veelzijdig musicus. Haar internationale carrière speelt zich af in de wereld van de oude muziek, maar ook reisde zij gedurende 20 jaar over de hele wereld als celliste van het vermaarde Nederlandse Schönberg Kwartet. Zij is celliste van Ensemble Schönbrunn, eerste celliste van de Nieuwe Philharmonie Utrecht en The Kings Consort. Ook was zij sinds 1990 hoofdvakdocent barokcello, cello en kamermuziek aan de conservatoria van Amsterdam, Utrecht en Bremen.