Gerard van Maasakkers

Gerard van Maasakkers (Nuenen, 26 maart 1949) is een Nederlands zanger die in zijn eigen Brabantse dialect zingt. Van Maasakkers wist vanaf eind jaren zeventig als een van de eersten met dialectzang een breed publiek aan te spreken. Zingen leerde hij op de kostschool in The Spruce Valley Boys. Op zijn zeventiende kreeg hij zijn eerste gitaar en klonken House of the rising sun, de baslijn van Spics & specs en Streets of London in zijn studentenkamer in Nijmegen. In die jaren dirigeerde hij een jongerenkoor en schreef hij de rockmusical "Plint". In 1978 verscheen de eerste elpee "Komt er mer in", een plaat met eigen liedjes in het Brabants dialect. In korte tijd werden er meer dan 15.000 exemplaren van verkocht. Vanaf 1980 is Van Maasakkers professioneel in de muziek bezig. Hij nam diverse elpees op, waaronder een plaat met kerst- en nieuwjaarsliederen met de Brabantse volksmuziekgroep Ut Muziek. Van 1984 tot 1987 trad hij op met het theaterprogramma "Zand" met pianist Dick van de Stoep. In diezelfde tijd begon hij ook met het samenstellen en presenteren van het kunst- en cultuurprogramma "Tussen Amsterdam en Brussel" en het programma Muziek beneden de Moerdijk voor Omroep Brabant. Tussen 1991 tot 2000 sloeg van Maasakkers een nieuwe weg in; samen met zijn "Vaste Mannen" - Hein Mandos (piano) en Rinus Raaijmakers (contrabas) - presenteerde hij theaterprogramma’s met eigen werk, waarbij behalve de folkinvloeden ook chansons, latin en jazzy liedjes aan bod komen. Later nam Bart de Win de plaats in van Hein Mandos, en versterkte gitarist Cor Mutsers (ex Ilse DeLange, ex Mathilde Santing en Harry Sacksioni) de gelederen. In november 2003 ontving Van Maasakkers de "Ad de Laat Prijs". In juni 2008 vierde Van Maasakkers zijn 30-jarig zangersjubileum met vier uitverkochte concerten in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Een registratie van deze concerten is begin 2009 verschenen op de cd/dvd Jubileum. In het jubileumjaar 2008 verscheen een tribute-album, Anders, waarop collega's als Bennie Jolink, Paul de Leeuw, Guus Meeuwis, Gert Vlok Nel en Mich Walschaerts werk van Van Maasakkers zingen.