Maroon 5

Maroon 5 is een Amerikaanse popband uit Los Angeles. De band werd midden jaren negentig gevormd en beleefde in 2004 haar internationale doorbraak met het nummer This love. Het debuutalbum Songs about Jane, oorspronkelijk uitgebracht in 2002, groeide in 2004 uit tot een wereldwijd succes. Sindsdien heeft Maroon 5 veel grote hits gescoord, waaronder She Will Be Loved (2004), Makes Me Wonder (2007), Payphone (2012), One More Night (2012) en What Lovers Do (2017), Memories (2019). Hun grootste hit scoorde de groep echter met Girls Like You (2019), een duet met Cardi B dat in vele landen een nummer 1-hit werd. De vier originele leden van Maroon 5 kenden elkaar via school in Los Angeles. Adam Levine en Jesse Carmichael gingen samenwerken met Mickey Madden en Ryan Dusick om zo Kara's Flowers te vormen, een garage/grunge-band. De band tekende een contract met Reprise Records terwijl ze nog steeds en op school zaten en een garageband hadden. Ze brachten één album uit: The Fourth World uit 1997. Een videoclip werd gemaakt voor de openingstrack Soap Disco, maar deze had weinig succes op MTV. Ondanks tournees met Reel Big Fish en Goldfinger had ook het album weinig commercieel succes en in 1999 ontbond de band hun contract met Reprise Records. Na hun latere doorbraak won het album alsnog aan populariteit. Na het verlaten van Reprise Records gingen de vier jongens naar verschillende scholen in de Verenigde Staten. Hier ontdekten zij nieuwe muziekstijlen en ontwikkelden ze liefde voor Motown, pop, R&B, soul en gospel. De vier originele leden van de band Kara's Flowers bleven contact houden en begonnen weer met elkaar te spelen in 2001. Jesse Carmichael wisselde van gitaar naar keyboard, waardoor er dus nog een nieuwe gitarist nodig was. James Valentine, van de band Square, nam die plaats in.
Meer op wikipedia...