Massada

Massada · Massada Live

Massada is een Nederlands-Molukse band uit Huizen opgericht door zanger/percussionist Johnny Manuhutu. De band scoorde in de jaren 70 en 80 van de 20e eeuw hits als Latin dance, Arumbai en Sajang é. De band begon in de jaren 60 als The Eagles en speelde voornamelijk op Molukse feesten. Toen de Amerikaanse Eagles hits in Nederland begonnen te scoren werd de groepsnaam in 1973 in Massada (een citadel in Israël) veranderd. Op 26 februari 1975, een dag voor de 29e verjaardag van percussionist Nippy Noya, won Massada een groepenwedstrijd van Muziekkrant OOR; een platencontract werd afgewezen omdat de artistieke vrijheid niet kon worden gewaarborgd. Daar kwam ook bij dat er destijds in Drenthe gijzelingsacties werden gehouden door Zuid-Molukkers. Voor Massada, die de acties niet goedkeurde, betekende dit dat enkele optredens werden afgezegd uit angst voor ongeregeldheden. In 1978 verscheen het langverwachte debuutalbum Astaganaga met de hitsingles Dansa en Latin Dance. Het gebruik van Latijns-Amerikaanse ritmes en percussie-instrumenten leverde vergelijkingen op met Santana. De opvolger verscheen in mei 1979 (Massada kwam bewust met één album per jaar); Pukul Tifa klonk "Molukser" dan het debuutalbum en bracht de singles Unknown Destination en het instrumentale Arumbai voort. Diezelfde maand speelde Massada op Pinkpop, daarna volgde onder andere een tournee door Duitsland. In 1980 kwam het derde album uit; Pusaka bevatte de singles Feelin' Lonely en Sajang é. Laatstgenoemde single viel op vanwege het dames- en kinderkoor, bereikte in Nederland de nummer 1-positie van de hitparades. Voor Massada was dit de eerste en tot op heden enige nummer 1-hit. In de Top 100 verkoop van 1980 stond het op nr.8. Het werd destijds nooit live gespeeld omdat het niet in het reguliere repertoire paste, en een verzoek om een Maleistalig album op te nemen werd afgewezen. Datzelfde jaar verscheen Massada Live met onder meer de publieksfavoriet Sageru (afkomstig van Astaganaga) die op single werd uitgebracht. Meer op wikipedia...