The Pretenders

The Pretenders is een Britse rockgroep rond de Amerikaanse zangeres, gitarist en songwriter Chrissie Hynde, die met een mengeling van punk, new wave en popmuziek (voornamelijk in de jaren tachtig) een reeks hits scoorde, waaronder "Brass in Pocket", "Back on the Chain Gang", het kerstnummer "2000 Miles", "Don't Get me Wrong". "I Go to Sleep" en "I'll Stand By You".
Chrissie Hynde werd in 1951 geboren in Akron, een provinciestad in de Amerikaanse staat Ohio waar ze later de song "My City Was Gone" over schreef. Ze verhuisde eind jaren zeventig van de Verenigde Staten naar Engeland, waar ze in 1978, in de nadagen van de Britse punkbeweging, The Pretenders oprichtte. De band bestond toen uit Hynde, gitarist James Honeyman-Scott, bassist Peter Farndon en drummer Martin Chambers. De band nam een versie op van "Stop Your Sobbing" van Ray Davies, geproduceerd door Nick Lowe. Het nummer werd in Groot-Brittannië een hit, evenals de twee volgende singles, "Kid" en "Brass in Pocket". Begin 1980 kwam het debuutalbum uit, Pretenders, dat zowel in Groot-Brittannië als in de Verenigde Staten een grote hit werd. Meer...
"Brass in Pocket" groeide uit tot een wereldwijde hit.
In de lente van 1981 bracht de band een ep uit, Extended Play, gevolgd door een tweede album, Pretenders II, in de zomer van dat jaar. Het album werd door de critici matig ontvangen, maar door enkele hitsingles verkocht het album vrij goed. Een van de nummers op het album dat als single werd uitgebracht was het zwijmelige en voor de band opvallend langzame "I Go to Sleep". dat reeds in de jaren 60 was geschreven door Ray Davies. In juni 1982 werd bassist Peter Farndon door Hynde uit de band gezet, vanwege zijn drugsproblemen. Twee dagen later, op 16 juni 1982, stierf gitarist Honeyman-Scott aan een overdosis cocaïne. In 1983 stierf ook Farndon aan een overdosis, vlak nadat Hynde was bevallen van haar eerste kind met Ray Davies. Hynde vormde een nieuwe bezetting, bestaande uit haarzelf, Chambers, bassist Malcolm Foster en gitarist Robbie McIntosh (voormalig lid van Manfred Mann's Earth Band). In deze nieuwe samenstelling bracht de groep in december 1983 een nieuwe single uit, het melancholische kerstnummer "2000 Miles", gevolgd door een nieuw album, Learning to Crawl, begin 1984. In 1985 traden The Pretenders op op Live Aid. Hynde zelf was dat jaar te horen op UB40's versie van Sonny & Cher's "I Got You Babe". Op Get Close uit 1986 waren enkel Hynde en McIntosh te horen, de andere bandleden werden ontslagen en ingeruild voor sessiemuzikanten. De single "Don't Get me Wrong", afkomstig van Get Close werd een wereldwijde hit. Packed!, het album uit 1990, werd geen succes. In 1994 kwam de band weer terug met het commercieel succesvolle Last of the Independents, mede door de goed ontvangen ballade "I'll Stand By You", die veelvuldig op de radio te horen was. Na het live-album The Isle of View uit 1995 werd het stil rond de band. In 1999 keerde de band terug met het album Viva el Amor. In 2002 kwam er weer een nieuw album uit, Loose Screw, op Artemis Records. In maart 2006 is de boxset Pirate Radio uitgekomen. In 2005 zijn The Pretenders opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Op 28 juni 2009 stond de band op Parkpop in Den Haag.
2010s
In September 2012, the Pretenders re-grouped (Hynde, Chambers, Heywood, Walbourne, Wilkinson) as part of the entertainment line-up for the 2012 Singapore Grand Prix. They were joined by keyboardist/acoustic guitarist Carwyn Ellis in autumn 2012. On 6 September 2016, Stevie Nicks announced that the Pretenders would tour with her on a 27-city tour for the last three months of 2016. The live band consisted of Hynde, Chambers, Heywood, Walbourne, Wilkinson, as before. Pretenders released their 10th studio album, Alone, on 21 October 2016. However, as on Packed!, Hynde was the only Pretender on the album, which was otherwise played entirely by session musicians.[citation needed] In May 2017, Ellis resumed touring with the Pretenders, who toured Australia and New Zealand with Nicks. In October 2017, the Pretenders appeared on Austin City Limits.
2020s
The band was originally scheduled to release their 11th studio album Hate for Sale on 1 May 2020, and lead single "The Buzz" was released on 17 March 2020. However, on 24 March, the album release was delayed to 17 July. On the same day (24 March), they released the second single, which is the title track, "Hate for Sale". 17 April 2020 saw the release of the third single "You Can't Hurt a Fool". On 12 May 2020, they released their fourth single "Turf Accountant Daddy". "Don't Want to be This Lonely", release 28 May 2020, was the fifth and final single from the album. A five-month North American tour with Journey was originally slated to begin 15 May 2020. Due to the COVID-19 pandemic, the tour was cancelled. On 3 September 2022, Pretenders performed at the Taylor Hawkins Tribute Concert at Wembley Stadium with Dave Grohl on bass. They performed "Precious", "Tattooed Love Boys" and "Brass in Pocket". Relentless was announced in May 2023, with a release date of 1 September, which has subsequently been moved to 15 September. The announced line-up for the recording was Chrissie Hynde (vocals), James Walbourne (guitars), Carwyn Ellis (keyboards, guitar), Kris Sonne (drums), Chris Hill (double bass) and Dave Page (bass). The new album announcement coincided with a return to major touring in 2023, starting with various UK, Ireland and European dates with a wide variety of headline, festival and support shows reaching the US, Canada and further European dates to be completed by October.
Members
List of the Pretenders band members
Chrissie Hynde – lead vocals, rhythm guitar, harmonica (1978–present)
Martin Chambers – drums, percussion, backing and occasional lead vocals (1978–1986, 1993–present)