Queens of the stone age

Hans van Dommelen · Queens of the Stone Age

Queens of the Stone Age (ook bekend als QOTSA en Queens) is een Amerikaanse rockband uit het Californische Palm Desert. De band is in 1996 opgericht en maakt deel uit van de Palm Desert Scene. De bezetting van de band verandert regelmatig en de groep laat soms tijdens opnamen gastoptredens toe. Het enige vaste lid van de band is oprichter Josh Homme. Queens of the Stone Age is opgericht door Josh Homme, nadat hij in 1996 had meegedaan aan de tournee met de band Screaming Trees als gitarist. Hij besloot een nieuwe band op te richten nadat Kyuss uit elkaar viel en Homme bezig was met de Desert Sessions. De originele naam Gamma Ray werd veranderd omdat er al een Duitse band was met die naam. Onder de naam Gamma Ray is in 1996 de Gamma Ray EP uitgebracht met de nummers "Born to Hula" en "If Only Everything" (deze werd later opnieuw uitgebracht op het debuutalbum als "If Only'). De bandleden op deze ep bestonden uit Joshua Homme (Kyuss), Matt Cameron (Soundgarden en Pearl Jam), Van Conner (Screaming Trees) en John McBain (Monster Magnet). Het eerste liveconcert van de band vond plaats op 20 november 1997, in het OK Hotel in Seattle, Washington. De set bestond uit de nummers "These Aren’t the Droids You’re Looking For", "The Bronze", "How to Handle a Rope", "Walkin on the Sidewalks", "Teen Lambchop" (Wellwater Conspiracy cover), "Avon" en "Mexicola". Een combinatie van nieuwe nummers en materiaal van Gamma Ray periode en de eerste opnamen van de Desert Sessions die tijdens dit concert voor de eerste keer voor publiek gespeeld zijn. In december 1997 kwam de Kyuss/Queens of the Stone Age EP uit. Dit was officieel de eerste keer dat de band de naam Queens of the Stone Age gebruikte. Op de ep staan drie nummers van de Gamma Ray-sessies en drie nummers van Kyuss die ze in 1995 hadden opgenomen voordat de band uiteenviel. In 1998 kwam de Queens of the Stone Age/Beaver EP uit met de Nederlandse band Beaver. Meer op wikipedia...

IdczStuds · Queens Of The Stone Age - Live at Rock en Seine 2014