Afrika

Eye Q


Net toen het hippietijdperk in Amerika ten einde liep, begon een tweede jaren '60: in wat nu Zimbabwe is, creëerden jonge mensen een rock-'n-roll-tegencultuur die zich liet inspireren door hippie-idealen en de geluiden van Hendrix en Deep Purple.
De kinderen in de scene noemden hun muziek "heavy", omdat ze de impact ervan konden voelen, en het resoneerde van Zambia tot Nigeria.
Op zijn hoogtepunt in het midden van de jaren 70 verenigde de heavy rock-scene tienduizenden jonge progressieven van alle raciale en sociale achtergronden. Het land heette toen Rhodesië, een van de laatste bastions van blanke heerschappij in Afrika, en zware rockers trotseerden de segregatiewetten en de geheime politie om op te komen voor democratische verandering.
Eye Q is een van de grootste bands van de scene: hun rock staat op een lijn met de vroege Zamrock van WITCH en Ngozi Family.
Please The Nation vatte de wens van Eye Q samen om voort te smeden, in een nieuw, vrij land, en deze set verzamelt hun 7-inch singles, ultrazeldzame album en nummers van mastertape en presenteert hun muziek voor de eerste keer buiten Zimbabwe.
Een drietal auteurs werkt hier samen om het Eye Q-verhaal te vertellen en om het ontstaan van de heavy rock-scene onder de racistische, onderdrukkende regering van Ian Smith en de verdwijning ervan na de bevrijding van Zimbabwe te onderzoeken.

Remmy Ongala

Ramazani "Remmy" Mtoro Ongala was een Tanzaniaanse gitarist en zanger. Ongala werd geboren op 10 februari 1947 in Kindu nabij de grens met Tanzania, in wat toen Belgisch Congo was, en nu de Democratische Republiek Congo is.Remmy Ongala, een opkomende muzikant sinds de jaren tachtig, maakte deel uit van de soukous-scene (ook bekend als "Congolese rumba"). In 1978 reisde hij naar Dar es Salaam waar hij zich bij Orchestra Makassy voegde. Later met zijn eigen band, Orchestre Super Matimila (genoemd naar de zakenman die de instrumenten van de band bezat), hielp hij de soukous-stijl over te brengen op de Tanzaniaanse muzikale subcultuur die vaak Ubongo wordt genoemd, het Swahili-woord voor hersenen. Dit droeg op zijn beurt bij aan de ontwikkeling van de Tanzaniaanse hiphop, met name in de stad Dar es Salaam in de jaren negentig. Het gebruik van zijn muziek als sociaal instrument bracht hem ertoe om in zijn geboorteplaats problemen aan te pakken die sociale problemen met zich meebrachten, waaronder armoede, aids/hiv, verstedelijking en gezinsleven. Bekend als de Sauti ya Mnyonge (stem van de arme man), zijn strijd was sterk. Ubongo wordt door zowel artiesten als luisteraars doorgaans gezien als 'bewuste' muziek, een stijl die actief sociaal-politiek commentaar levert op de Tanzaniaanse soundscape. Gelovend in de afschaffing van racisme en sociaal onrecht, doordrenkte Ongala zijn teksten met deze berichten. Zijn inspirerende en soms didactische boodschap leidde ertoe dat hij de bijnaam "Dr Remmy" kreeg. Na het einde van de Britse koloniale overheersing in 1961 predikte Julius Nyerere de waarde van Ujamaa, of het gezin, als een basisbestanddeel van het Tanzaniaanse nationalisme, waarbij hij de nadruk legde op gelijkheid en rechtvaardigheid. Dit werd een terugkerend thema in de muziek van veel Tanzaniaanse artiesten, waaronder die van Remmy Ongala. Zijn lied "Kipenda Roho" werd gebruikt in de film van Oliver Stone, Natural Born Killers. Ongala stierf op 13 december 2010 in zijn huis in Dar es Salaam. (Hij zou zijn doodgeschoten bij een bushalte voor zijn huis, maar dit is niet geverifieerd.) Postuum ontving hij de Hall of Fame-trofee tijdens de 2012 Tanzania Music Awards.


Orchestra Baobab / Kahdja Nin


Lucky Dube / Brenda Fassie

Ngozi Family / Witch


Ikenga Super Stars of Africa


Playlist Soundclick
meer
meer Brenda Fassie
HvD home