Fisher-Z

Fischer-Z is een Engelse rockband in de tijd van de new wave, eind jaren 70 van de 20e eeuw. De naam Fischer-Z is afgeleid van een term uit de statistiek (Fishers z beschrijft betrouwbaarheidsintervallen in correlaties). Oorspronkelijk heette de band Sheep, maar onder die naam is er weinig van hen vernomen. De spil van Fischer-Z was John Watts: hij was de componist-zanger en later ook de producer van de band.
Huidige leden John Watts
Matthew Waer
Matthew Guest
Sinisa Banovic
Oud-leden Steve Skolnik
David Graham
Steve Liddle
Graham Pleeth
Bern Newman
Steve Kellner
Ian Porter
Jennie Cruse
Alan Morrison
Denis Haines
Peter Sinden
Hadji Wasner
Dr. Smith
Chuck Sabo
Tristan Banks
Sam Walker
Naast John Watts speelden Steve Skolnik (toetsen), Steve Liddle (drums) en Dave Graham (basgitaar) in de band. In 1978 sloten ze een platencontract met United Artists. De eerste plaat, die in 1979 verscheen, was Word Salad. In Nederland, België en Duitsland werd het van Word Salad afkomstige The Worker een hit. De groep toerde veel. Het succes in Engeland viel aanvankelijk tegen en ook de volgende plaat, Going Deaf for a Living, bracht daar nog geen verandering in. De groep veranderde: Skolnik kon niet tegen het overheersende gedrag van Watts en vertrok. Eerst toerden ze als trio, begin '81 werd Graham Pleeth de vervanger van Skolnik. Korte tijd in 1980 speelde ook Bern Newman mee als gitarist tijdens de Going Deaf for a Living-toernee. Met Red Skies over Paradise had Fischer-Z uiteindelijk ook de gewenste erkenning en het gewenste succes in Engeland. Met het nummer Marliese hadden ze een hit door heel Europa. In juni 1981 stonden ze op Pinkpop, een van de laatste optredens uit die tijd, want een maand later werd de band opgeheven. Watts ging vervolgens alleen verder (hij had nog even het project The Cry, met wie hij het album Quick, Quick, Slow opnam) en enkele jaren later gebruikte hij de naam Fischer-Z weer. In 2002 bracht hij onder deze naam een album uit: Ether. Voor Ether knipte en plakte Watts opnamen die hij op een wereldreis gemaakt had. In 2005 bracht Watts een soloalbum uit onder de titel Real Life is Good Enough. Bij het album zat een gedichtenbundel. Hierna heeft John Watts enkele jaren solo opgetreden, ook in Nederland. Hij speelde tijdens zijn concerten nog steeds hits van Fischer-Z zoals "So Long" en "The Worker". Vanaf 2013 werd weer opgetreden als Fischer-Z, met name in Duitsland, België en Nederland. In 2016 werd het album This is My Universe uitgebracht, gevolgd door Building Bridges in 2017, Swimming in thunderstorms in 2019 en hun meest recente album 'Til The Oceans Overflow gereleased op 8 oktober 2021.

Jennie Cruse

Hans van Dommelen · Jennie Cruse