Stream of Passion

Stream of Passion was een metalband geformeerd rond de Nederlandse gitarist Arjen Lucassen en de Mexicaanse zangeres Marcela Bovio. Deze twee hadden eerder samengewerkt op het album The Human Equation van Lucassen's belangrijkste muzikale project, Ayreon. De samenwerking beviel zo goed, dat de twee een band oprichtten met meerdere talenten uit verschillende landen: Lori Linstruth (gitaar), Alejandro Millán (keyboard), Davy Mickers (drums) en Johan van Stratum (basgitaar). Het debuutalbum Embrace the Storm kwam uit op 24 oktober 2005 en had een aanzienlijk succes in de progressive metal-scene. Tijdens de toer voor dit album werden ook opnames gemaakt voor de live-dvd Live in the real world. Van het eerste album werd de single Out in the real world uitgebracht. De videoclip hiervan kreeg redelijk veel airplay op de Nederlandse muziekzenders. Begin 2007 maakten Arjen Lucassen, Alejandro Millán en Lori Linstruth bekend de band te verlaten. Davy, Johan en Marcela besloten om door te gaan en gingen op zoek naar nieuwe muzikanten. Sinds begin 2008 is de band doorgestart met de nieuwe bandleden Jeffrey Revet (keyboards), Eric Hazebroek (gitaar) en Stephan Schultz (gitaar). In deze bezetting namen ze het album The Flame Within op dat op 29 mei 2009 werd uitgebracht. Niet lang daarna verliet ook Davy Mickers de band, waarna diens plaats werd ingevuld door Ex-NovAct drummer Martijn Peters. Stream of Passion heeft op 28 februari 2014 de titels van de liedjes van hun 4e studioalbum bekendgemaakt. Op 5 april 2016 maakte de band bekend te gaan stoppen. In de tweede helft van datzelfde jaar volgde een toer met een afscheidsconcert in Tivoli de Helling op 28 december.