Wolf mix

Wolfpeople

Wolf People was een Engelse psychedelische-rockband uit Bedford. De band werd in 2005 opgericht door zanger-gitarist Jack Sharp en drummer Tom Watt. De band is vernoemd naar het jeugdboek Little Jacko and the Wolf People van Margaret Greaves; het demo-album uit 2005 droeg eveneens de naam van het boek. Jack Sharp was actief als producer voor hiphopartiesten voor wie hij instrumentaal werk afleverde. Toen hij 14 jaar oud was, klopte Sharp bij Tom Watt aan nadat hij hem hoorde drummen met de vraag of hij deel wilde uitmaken van de band. Achteraf bleek dat Sharp niet Watt hoorde spelen, maar zijn zus. In eerste instantie maakte het duo hiphop, totdat Sharp en Watt luisterden naar het debuutalbum van de folkrockband Pentangle. Sharp ging luisteren naar de muziek van Anne Briggs, Shirley Collins en The Young Tradition. Tussen 2005 en 2007 nam Sharp enkele singles en ep's op en na het aantrekken van bassist Dan Davies gingen de leden als volwaardige band verder.
Ze tekenden bij het onafhankelijke platenlabel Jagjaguwar waar ze in 2010 het verzamelalbum Tidings op uitbrachten, een verzameling van singles en outtakes. Acht maanden later volgde het debuutalbum Steeple. Tegen 2013 woonden de leden verspreid over het Verenigd Koninkrijk. Dit maakte dat voor de opnames van het album Fain een ruimte werd ingericht bij gitarist Joe Hollick thuis. Op 11 november 2016 werd het derde studioalbum Ruins uitgebracht. De naam van het album verwijst naar de ruïnes van de menselijke beschaving. Sharp vond dat er steeds geschakeld wordt tussen frustratie over de mensheid enerzijds en het vieren van alle positieve dingen erover anderzijds.
In januari 2020 kondigde de band aan dat ze een pauze voor onbepaalde tijd inlasten wegens de reisafstand tussen de leden en omdat ze meer tijd wilden besteden aan hun gezinnen. Er zou nog één show volgen in de Londense club Oslo op 12 april als onderdeel van het festival Le Beat Bespoké, maar het festival en daarmee ook het optreden van Wolf People werden vanwege de coronapandemie verplaatst naar april 2021.
Tom Cox van The Guardian omschrijft de muziek van de band als psychedelische rock, met invloeden van onder andere blues en folk. De onderwerpen worden gezocht in de nabije omgeving van het Engelse platteland. Matt Parker van MusicRadar merkt op dat er invloeden uit de jaren 1970 te horen zijn in het geluid van de band: "It´s almost like someone rolled the 70s up into a gigantic doobie- spliff thing and lit the end with a valve amp."[5] Deze mening wordt gedeeld door Chris Ingalls van PopMatters in zijn recensie van het album Faint: "It may be 2016, but this album has a sound and feel straight out of the early ‘70s. There are hints of Led Zeppelin, snatches of Black Sabbath and huge chunks of Jethro Tull crammed into the mix (...)."

Wolf parade

Wolf Parade is a Canadian indie rock band formed in 2003 in Montreal. The band released three full-length albums before taking a five-year hiatus in 2011. They announced their return in 2016, releasing a self-titled EP in May of that year, and a fourth studio album, Cry Cry Cry, in October 2017. Their fifth studio album, Thin Mind, was released on January 24, 2020. Wolf Parade began in April 2003, when former Frog Eyes member Spencer Krug was offered a gig by Grenadine Records' Alex Megelas. With only a three-week deadline to form a band, Krug contacted a fellow Canadian guitarist Dan Boeckner (formerly of British Columbia band Atlas Strategic) and began writing songs in Krug's apartment. Initially using a drum machine for their rhythm section played through computer speakers, Krug later invited Arlen Thompson to the lineup as the drummer; however, the newly formed trio rehearsed as a full band only the day before their first show. During the tour, Wolf Parade recorded and released their self-titled debut EP (also known as their 4 Song EP). In September 2003, Hadji Bakara joined Wolf Parade, contributing his synthesizer and sound manipulation skills to the lineup. By the summer of 2004 the band released its second independent, self-titled EP, commonly referred to as the 6 Song EP. In September 2004, the band traveled to Portland, Oregon to record with Modest Mouse's Isaac Brock. Brock had recently signed the band to Sub Pop when he was an A&R man for the label at the time. He had known Dan Boeckner from his days in Atlas Strategic, who had toured with Modest Mouse and were offered a Sub Pop signing just before the band split up. Wolf Parade spent two and a half weeks working 14-hour days in Portland. After some remixing, the band returned to Montreal to finish recording. The album was scheduled for a May release, but then pushed back. On its new record label, the band released its first widely distributed EP, Wolf Parade, in July 2005. Meer op wikipedia...

DeWolff

Howlin' Wolf