Leon Russel

Leon Russel, geboren als Claude Russell Bridges (Lawton (Oklahoma), 2 april 1942 - Nashville, 13 november 2016) was een Amerikaans zanger, gitarist, pianist en liedjesschrijver. Russell is het meest bekend als sessiemuzikant, en werkte samen met een schier oneindige lijst van muzikanten en groepen. Russell begon zijn muzikale carrière op veertienjarige leeftijd toen hij in nachtclubs in Tulsa speelde. Twee jaar later vertrok hij naar Los Angeles, waar hij gitaarles kreeg van James Burton. Hij kon zich aansluiten bij een groep studiomuzikanten van producer Phil Spector en was als zodanig betrokken bij hits van The Byrds, Gary Lewis and the Playboys en Herb Alpert. In 1967 bouwde hij een eigen opnamestudio en maakte zijn eerste album: Look Inside the Asylum Choir. Voor Joe Cocker schreef hij het nummer Delta Lady, dat zijn eerste hit was als liedjesschrijver. Voor Cocker organiseerde Russell vervolgens de "Mad Dogs & Englishmen"-tour. Het nummer Superstar, dat tijdens die tour door Rita Coolidge werd gezongen, werd een grote hit voor The Carpenters en Luther Vandross. Russell bracht in dat jaar ook een eigen album uit onder de titel Leon Russell. In 1971 speelde Russell op uitnodiging van George Harrison piano op het Badfinger-album Straight Up, waarvan het nummer Day after day een hit zou worden. De opnamen voor dit album moesten worden onderbroken voor het optreden van Russell en Badfinger op het benefiet-Concert for Bangladesh in New York, dat door Harrison in samenwerking met Ravi Shankar werd georganiseerd. Daarbij was voor Russell een hoofdrol weggelegd als zanger van een medley van Jumpin' Jack Flash en Young Blood. In dat jaar bracht Russell twee eigen albums uit: Leon Russell And The Shelter People en Asylum Choir II, en werkte hij met B.B. King, Eric Clapton, Freddy King en Bob Dylan. Russell trouwde in 1975 met Mary McCreary, zangeres in Little Sister, (achtergrond van Sly & the Family Stone). Samen maakten zij The Wedding Album in 1976. Met Willie Nelson had Russell een hit met het Elvis Presley-nummer Heartbreak Hotel, en vervolgens toerde hij twee jaar met New Grass Revival. Sinds de jaren tachtig trad Leon Russell minder op de voorgrond. Het nummer Oude Maasweg van de Nederlandse band The Amazing Stroopwafels is grotendeels gebaseerd op Russells Manhattan Island Serenade. Russell overleed in november 2016 na een hartaanval, hij werd 74 jaar oud.