Astrid Seriese

Astrid Seriese · Eclipse

In 1957 werd Astrid Seriese in Den Haag geboren uit een Nederlandse vader en een Indonesische moeder. Zij verhuisde naar Amsterdam waar zij een jaar Nederlands studeerde. Ook studeerde zij drie jaar klassiek zang aan het Sweelinck Conservatorium bij Erna Spoorenberg. Deze studie combineerde zij met de studie tot Podiumkunstenaar aan de Amsterdamse Theaterschool, waar zij in 1983 afstudeerde. Haar afstudeerstage was de rol van Juliette in de Mephisto van Klaus Mann bij het Publiekstheater. Als uitvoerend kunstenaar bespeelde zij in de periode 1976 – 2004 alle Nederlandse podia. Variërend van jazzclub in Sneek met het Nedly Elstak kwintet tot cultuurtempel Carré en het Concertgebouw met muziek van Louis Andriesen (De Stijl, Y Despues, M=Man, Music, Mozart) in Amsterdam. Zij verleende haar medewerking aan tal van radio, TV en (muziek-) theaterproducties, waaronder Trojaanse Vrouwen bij het Zuidelijk Toneel, M=Man, Music, Mozart bij theatergroep Hollandia en Carmen en ik samen met Frank Groothof in een regie van Harry Geelen. In 1985 won zij samen met Mathilde Santing en Julya Loko het Knokke Songfestival, waarna een solo carrière als zangeres volgde met bijbehorende theatertournees en CD producties. Van 2000 – 2004 tourde zij met o.a. Izaline Calister, Lucretia van der Vloot, RoqE Harrel en Leoni Jansen onder de naam She got game. In diezelfde periode was zij als zangdocente verbonden aan CREA en het Muziekpakhuis in Amsterdam. In 2003 – 2010 volgt een aanstelling als hoofdvakdocent zang (jazz en pop) en docent bewegingsexpressie/ podiumpresentatie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. In 2008 – heden is zij als artistiek leider verbonden aan stichting Kleurrijke Karavaan met de community art projecten Kleurrijke Mama’s en Prachtmeiden en het Kleurrijke Karavaan Leerorkest. In 2008 vestigt ze haar eigen Zang&Stempraktijk in Den Haag en Amsterdam. In 2013 is Astrid Seriese een samenwerking gestart met gitarist Erwin van Ligten resulterend in een theatertournee met het programma Blues&Poetry, waar ook een CD van gemaakt zal worden. In juni 2013 werd de interpretatie van Astrid Seriese van de Tom Waits song Blow wind blow, uitgeroepen tot beste vrouwelijke cover door themusicandmythof.