Slagerij van Kampen

Slagerij van Kampen is een Nederlandse percussieband uit Eindhoven. De band werd opgericht in 1982 door Willem van Kruijsdijk en Mies Wilbrink. Samen schrijven en componeren ze stukken voor de band. Sinds 2003 zijn zij niet meer actief tijdens optredens, maar zij zijn nog altijd verantwoordelijk als componisten, regisseurs en producers voor het hele artistieke reilen en zeilen van Slagerij van Kampen.. De naam Slagerij van Kampen is afkomstig uit de Kuifje-strip De zaak Zonnebloem: gedurende de hele strip bellen mensen naar kasteel Molensloot, terwijl ze "slagerij Van Kampen" (in het album is dat een slagerij uit het dorp) moeten hebben. Ook in andere Kuifje-albums komen deze verkeerde verbindingen soms voor. Slagerij van Kampen speelt zowel traditionele als moderne World Percussion. Op de albums uit de beginperiode is vooral de traditionele percussie te horen, terwijl op de latere albums de moderne elektronische snufjes aan bod komen. De meeste nummers zijn instrumentaal, op elk album staan hooguit 1 of 2 nummers met zang. In 1986 verscheen het eerste album van de band, Slagerij van Kampen, in 1987 het tweede, Out of the Doldrums. Deze albums verschenen alleen op vinyl.
Leden: Percussie: Olaf Fase, Clara de Mik, Boudine van Slobbe, Johan Boere Percussie, keyboard, basgitaar, flamencogitaar : Robin van Vliet. Oud-leden: Percussie Willem van Kruijsdijk, Mies Wilbrink, Dre van Beeck, Gijsbert Zwart, Emilie Cleuver, Bente Olie, Renee Frankhuizen, Koen Rijnbeek.